زن غیر قابل توقف

به هر چه می خواست رسید (خانم ها بخوانند)

عمل غیر قابل توقف: قبول ریسک، آماده شدن و آنگاه عمل کردن

لورینا مک کنیت به خاطر موفقیتش در صنعت موسیقی کاملاً شناخته شده است، البته او برای موفقیت به چیزی بیش از استعداد و علاقه احتیاج داشت.

او باید خود را برای این حرفه آموزش می داد.

لورینا برای خود برنامه ای ترتیب داده بود و طبق آن مرحله به مرحله پیشرفت می کرد و در صنعت موسیقی تبدیل به فردی با تجربه شده بود. او حتی می دانست به عنوان یک تازه وارد چگونه اولین اثر مثبت را در اذهان عمومی و رسانه ها ایجاد کند. حتی درباره عوارض و مالیات وکلا و قراردادها هم برنامه داشت.

او برای هر کاری مرحله و زمانی مشخص کرده بود. بنابراین خطر شکست و بر باد رفتن زحماتش را به شدت کاهش داده بود.

آیا او هیچوقت دچار ترس و استرس نشده بود؟ البته که شده بود. ترس و استرس یک واکنش طبیعی به تغییر است. و اولین دلیلی که افراد نسبت به شروع کار یا راهی جدید شک می کنند و به جای آن راحتی، آرامش و شناخته ها را انتخاب میکنند.

بسیار مهم است که بدانید هر کسی هنگام وارد شدن به قلمرویی ناشناخته ترس را تجربه می کند. این یک واکنش طبیعی است. تفاوت افرادی که ناامید می شوند و افراد غیر قابل توقف در عکس العمل آنها به این ترس نمایان می شود.

معمولاً خانم ها در برابر شرایط پرخطر ناراحت تر از آقایان هستند برای این گفته دو دلیل وجود دارد اول اینکه سطح هورمون تستسترون در خانم ها پایین تر است هورمونی که در جسارت طلبی، رقابت طلبی، ریسک پذیری و البته فعالیت جنسی زیاد تاثیر پذیر است. دیگر اینکه خانم های از گدشته های دور به گونه آموزش داده شده اند که بیشتر به دنبال امنیت هستند تا ریسک کردن کارول داوک استاد دانشگاه کلمبیا یکی از محققین پیشرو در زمینه تکامل روانی می گوید: «خانم ها از خطر کردن می ترسند چون از اشتباه کردن می ترسند.» «خانم ها کمتر ریسک می کنند چون نمی خواهند از خود بی کفایتی به نمایش بگذارند. آنها بی کفایتی را به عنوان یک نقص دائمی می بینند تا اینکه بخواهند آن ضعف را به یک مهارت یا قوت تبدیل نماید.»

مثلاً زمانی که از خانم ها در یک مصاحبه شغلی سؤالی پرسیده می شود که آیا فلان کار را بلدی یا خیر؟ و او اطلاعات کمی در مورد آن دارد می گوید خیر. دکتر داوک می گوید: «در حالی که مردان می گویند «البته» یعنی «البته می توانم بیاموزم» آنها نمی خواهند بی کفایتی شان را لو دهند.»

با احترام به خانم ها اجازه دهید درسی از آقایان بیاموزیم. اگر شما به عنوان یک خانم بخواهید به قلمرو جدیدی وارد شوید و در زندگی خود تغییری ایجاد کنید، بسیار مهم است که بدانید نمی توانید همه چیز را از همان ابتدا بیاموزید. این کار واقع بینانه نیست و سبب می شود از کارها عقب بیفتید.

استراتژی شخصی من وقتی که مسئولیت یا کار جدیدی را به عهده می گیرم یک آمادگی سرتاسری است. حتی زمانی که می خواهم کنفرانسی مهم برای محصولات ارائه دهم یا زمانی که قرار است در مقابل مخاطبان زیادی صحبت کنم هرگز هول نمی شوم. در ابتدا ممکن است این کار ترسناک به نظر برسد اما هر چه بیشتر خود را آماده کرده باشم اعتماد به نفسم هم بیشتر می شود. (یعنی ابتدا باید کار جدید را شروع کنید و در حین کار اطلاعات و مهارت های خود را افزایش دهید - مترجم)

برای غلبه بر ترس باید تا می توانیم آمادگی خود را بالا ببریم. آنگاه باید خود را با آن چیزی که بیشتر ازهمه ما را می ترساند درگیر کنیم. فقط با قبول خطر می توانیم اعتماد به نفس خود را تقویت کنیم.

و در پایان باید بگویم اگر در شروع هر کاری وقتی که می خواهید ریسک کنید آنگاه هیچ کس از شما پشتیبانی نکرد اصلاً تعجب نکنید.

«آرتور اشپنهائر» فیلسوف گفته است:«هر چیزی که امروز بدیهی است در گذشته سه مرحله را طی کرده است. اول، مورد تمسخر واقع شده است. دوم، به شدت با آن مخالفت شده است. سوم، به عنوان یک حقیقت آشکار پذیرفته شده است.

به اعتقاد اشپنهائر تنها 3 درصد از افراد حاضرند برای اثبات حقیقت از دو مرحله اول استقبال می کنند. تا زندگی خود را متحول نمایند و 97 درصد دیگر صبر می کنند تا مرحله سوم توسط  دیگران طی شود و خود را در موقعیتی امن و راحت که مورد قبول اجتماع است محبوس می کنند. و متاسفانه وقتی که دیگری به این مرحله رسید یک فرصت واقعی را از دست داده اند.

در حقیقت با ریسک کردن شما به ترس اجازه نمی دهید به شما غلبه کند. و در عوض دنیایی جدید و هیجان انگیز از فرصت ها در برابر خودخواهید گشود.

 

آیا ریسک کردن به پاداش آن می ارزد؟

آیا تاکنون ترس و دلشوره ناشی از عدم فعالیت در زمینه ای که به توانایی های خود شک دارید را تجربه کرده اید؟ آیا تا به حال شده است در حالی که فقط چند روز مانده به هدف خود برسید از طی کردن یکی از مراحل پایانی سرباز زنید؟

کمی فکر کنید چه چیزی در این مرحله بسیار جلب توجه می کند. ترس های خود را بشناسید اما همینطور در جای خود نایستید. چند راه برای خود مشخص کنید و آماده شوید تا با این مرحله روبرو شوید.

افزایش آمادگی کلید خارج شدن از دنیای ترسناک ناشناخته هاست. البته هیچگاه نخواهید توانست هر چیزی را که در آینده اتفاق می افتد پیش بینی کنید ولی می توانید برای تمام سناریوهایی که احتمال رخ دادن آنها زیاد است آماده باشید. در این صورت بیشتر احساس راحتی می کنید.

آنگاه پیش بروید و با آنچه باعث ترس شما شده بود روبرو شوید. به خاطر داشته باشید اولین مرحله سخت ترین مرحله است. و زمانی که قبول خطر کردید آنگاه در مسیری قرار می گیرید که پاداش زحمات خود را دریافت کنید.

ریسک سوخت پنهان هر پیشرفتی و هر عظمتی است.

اگر بتوانیم هرف خود را به طور واضح مشخص کنیم و برای رسیدن به آن عمل کنیم، این موفقیت است چون آموخته ایم از فرایند سعی و تلاش و ریسک کردن بهره ببریم و برنده شدن هم همین است.

نوشته: سینسیا کرسی       

ترجمه: علی یزدی مقدم  

 

http://yadbegir.com/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد