گیاهان و درختان ‎مورد‎ ‎استفاده‎ ‎در طرح فضای سبز‎ ‎باغ

 

برای ایجاد تصویری زیبا در فضای سبز باغ ، نیاز دارید اطلاعاتی در مورد گیاهان بدست آورید به همان ترتیب که یک نقاش مجبور است درمورد رنگها و طرز استفاده از آنها آگاهی کامل داشته باشد. شما باید پتانسیل و توانائی طرح فضای سبز را در رابطه با درختان ، درختچه وگلها بشناسید ، سپس از گیاهانی که به باغ شما یک بنیاد اساسی دایمی می دهند ، استفاده کنید. اگر استخوان بندی و کالبد یک طرح فضای سبز درست بنا شود تا پایان آن ، باغی اصولی و زیبا خواهید داشت . در آغاز تشخیص گیاهان چوبی (درختان و درختچه ها) که دارای ساختار دائمی می باشند ، از گیاهان علفی (گلهایی که هر سال می میرند)لازم است شما باغ را با درختان و درختچه ها قالب بندی کنید ، در استفاده از درختانی که برای تأکید به کار می روند باید اطراف آنها با سایر درختان و درختچه ها ارتباط داشته باشد سپس می توانید گیاهان علفی را نیز به این طرح اضافه کنید . درختان و درختچه ها به سه گروه تقسم می شوند :

گیاهان خزان دار

-  همیشه سبز مخروط دار ( سوزنی برگان )

-  پهن برگهای همیشه سبز

 

گیاهان همیشه سبز قویترین اثر را در تمام سال در فضای سبز باغ دارند ، اما دو نوع همیشه سبز در باغ به کار برده می شوند که وظایف متفاوتی را در اساس طرح دارند. نوع دیگر که قدرت رنگ کمتری نسبت به سوزنی برگان دارند ، همیشه سبزهای پهن برگ هستند . این تفاوت رنگ و نقشی که آنها در طبیعت می گذراند کاملا آشکار است یعنی هنگامی که شما به یک دامنه کوه نگاه می کنید مخروطیان همیشه سبز در بهار دارای رنگ های سبز تیره هستند و با درختان خزان پذیر که در کنار آنها کاشته شده اند مثل افراها و غان ها و درختان خزان پذیر دیگر که برگ آنها در پائیز رنگ زرد کم رنگی به خود می گیرد تفاوت زیادی دارند. به ویژه هنگامی که رنگ برگها در اواخر پائیز از زردی به قرمزی گرایش می یابد و بعد میریزد .در مقابل مخروطیان که معمولا دارای رنگ سبز تیره هستند تضاد را کاملا می توان مشاهده کرد اما در تابستان که درختان خزان پذیر رنگ برگهایشان سبز تیره است در این موقع هم مخروطیان تغییر رنگی از خود نشان نمی دهند اما بعدًا رنگ سبز سوزنی برگان به سبز مایل به سیاه درآمده و آن زمانی است که درختان بیشترین نور را جذب کرده است و باز آن زمانی است که همیشه سبزهای پهن برگ و درختان خزان پذیر دارای بازتاب نوری بالایی هستند .

 

به طور کلی نتیجه می گیریم که رنگ برگ مخروطیان همیشه سبز ، در بیشتر موارد تیره به نظر می رسد و برای استفاده در تیره کردن فضای سبز باغ به کار می روند ، به همین دلیل باید در استفاده کردن آنها دقت شود چون باغ نباید غم انگیز جلوه کند. شاید فضای سبز باغ شما خیلی تیره به نظر آید در این جا شما باید با حذف چند سوزنی برگ آن را فرح بخش جلوه دهید. درختچه های همیشه سبز پهن برگ مهمترین عامل تزئین کننده فضای سبز باغ هستند و به ندرت باغی وجود دارد که نتواند به وسیله این گونه گیاهان اصلا ح شود. عامل بعدی که باید مورد توجه قرار گیرد چمن ها هستند که عنصری مهم در طرح فضای سبز می باشند ، چون بافت خوبی دارند. ناحیه بزرگی که دارای بافتی ظریف است به ناحیه کوچکتری که بافتی زبرتر دارد ، نیازمند است.

 

گراس ها ( چمن ) متداول ترین گیاهان پوششی فرش زمین به شمار می روند ، البته نباید فرض کنید که گراسها ( چمن ) تنها گیاه پوششی هستند ولی غالبًا به علت پا خور بودن ، مورد توجه قرار می گیرند اما گاه شرایط اقلیمی و خاک موجود ، اجازه میدهد از گیاهان پوششی دیگر که بزرگترند استفاده شود. اگر چه رشد کندی دارند ولی می توان ناحیه ای بزرگ، طبق برنامه خاصی ، از آنها همچون گیاه ظریف بافت در طرح استفاده کرد . برای مثال در شیب ها ، سایه و یا خاکهای نامناسب در طرح فضای سبز می توان از گیاهان پوششی دیگر، به جز گراس ها ( چمن ) استفاده کرد ، چون تحمل آنها در برابر این شرایط بهتر است .

 

گر چه این نظر به سختی پذیرفته می شود ، چون گراس ها یا چمن ، گیاه پوششی مناسبی به شمار می آیند و شما به چمن گرایش بیشتری دارید . باید فکر کنید که به چمن یا سنگ فرش نیاز است و با گیاهانی که می کارید بهترین تناسب را از نظر بافت باید به دست آورید و یا این که از گیاهان پوششی دیگر برای حل مشکل استفاده کنید. بهتر است برای طراحی فضای سبز باغ ، فاکتورهای حیاتی دیگری را نیز در نظر گرفت مثل بافت ، رنگ و فرم که باید در مشخصات طبیعی گیاه آنها را یافت.

 برای ایجاد ساختار طرح فضای سبز باغ نکات زیر باید مورد توجه قرار گیرد :

١ ) درختان را برای تأکید در طرح فضای سبز به کار ببرید .

٢ ) از درختان همیشه سبز مخروطی ( سوزنی برگان ) برای تأکید کمتر در طرح فضای سبز استفاده کنید .

٣ ) از درختچه های پهن برگ همیشه سبز بیشتر استفاده کنید . ضمنًا شرایط اقلیمی آنها باید متناسب با شرایط شما باشد و شما میتوانید هم از درختچه های همیشه سبز پهن برگ ریز تا برگ درشت استفاده کنید .

٤ ) از گیاهانی که دارای برگهای خزان پذیر و ظریف و روشن می باشند در طرح فضای سبز استفاده کنید زیرا تابع گیاهان همیشه سبز پهن برگ هستند و پس زمینه ای برای گیاهان علفی می باشند و با تغییر فصل نیز قابل توجه می شوند .

٥ ) گیاهان خود را بر اساس تجهیزات مورد نیاز برای کشت گروه بندی کرده و سپس هر گروه را با هم کشت کنید .

زمانی که شما درختان را برای باغ خود انتخاب می کنید باید به موارد زیر توجه کنید :

١- اندازه کل باغ

٢- اندازه خانه

٣ - اندازه درختان دیگر طرح فضای سبز

ااگر خانه شما بیش از حد بزرگ است برای متناسب کردن ، می توانید در طرح فضای سبز از درخت خیلی بزرگ استفاده کنید که آشکارا اندازه خانه را کمتر جلوه می دهد و یا این که شما دارای کلبه زیبایی هستید و می خواهید جذابیت آن را بیشتر کنید ، می توانید از چند درخت کوچک استفاده کنید . مراقب باشد که از درختان نازک و باریک استفاده نکنید زیرا که کلبه شما کوچکتر به نظر میرسد. اگر درختان را به ترتیب بکارید از شلوغی درختان جلوگیری شده و طرح شما دارای احساس آرام و لطیفی خواهد بود . اگر شما ناحیه ای جنگلی دارید ، به جای این که یک درخت را برای نقاط تأکید بکارید ، درختانی که دارای تنه ستونی شکل و تاج بزرگ میباشند را برای نقاط تأکیدی انتخاب می کنید که مجموعه این درختان یک فرم ساده طبیعی برای شما ایجاد می کند .اگر در این حالت شما درختان دیگری مابین آنها بکارید نقاط تأکیدی شما نامناسب خواهد شد. بنابراین بهتر است محیطهای خالی را با درختچه پر کنید در ضمن کشت سرتاسری درخت در باغ زمانی موفقیت آمیز است که نیاز به سایه داشته باشید و صرفا بخواهید از سایه درخت استفاده کنید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد