حیوانات وپرندگان ورعایت حقوق آنها در نهج البلاغه

خفاش

اززیبایی های صنعت پروردگاری ، وشگفتیهای آفرینش او ،همان اسرار پیچیده حکمت در آفریدن خفاشان است .روشنی روز که همه چیز را می گشاید چشمانشان را می بندد ،وتاریکی شب که هر چیز را به خواب فرو می برد ،چشمان آنها را باز می کند. لازم به ذکر است که خفاش تنها پستانداری  است که بال دارد وقادر به پرواز است.

همانند بقیه پستانداران ، خفاشها نیز دندان ومو دارند وبرای ادامه زندگی نسل شان بچه می زایند . هنگامی که یک خفاش ماده آماده به دنیا آوردن نوزاد است  ، موقعیت وحالت قرار گرفتنش راطوری تنظیم میکند که بتواند به طور عمودی از سرش آویزان بماند ، به این منظور که درست در لحظه تولد ، بچه اش رابادم خود بگیرد.

خفاشهایی که در شب پرواز می کنند ، مسیر ومحل دقیق طعمه خود را بوسیله فرستادن امواج صوتی ودر یافت بازتاب آن پیدا می کنند. سیستم ردیابی که در کشتیها برای پیدا کردن محل زیر دریایی دشمن به کار می رود ، شبیه به ردیابی خفاش است .( خطبه  155)

طاووس

طاووس به رنگهای زیبای خود می نازد ،وخوشحال وخرامان دم زیبایش رابه این سو وآن سو می چرخاند ، وسوی ماده می تازد ، چون خروس می پرد ، وحیوان نر مست شهوت با جفت خویش می آمیزد.

اگر کسی خیال کند (باردار شدن طاووس به وسیله قطرات اشکی است که در اطراف چشم نر حلقه زده وطاووس ماده آن را می نوشد آنگاه بدون آمیزش باهمین اشکها تخمگذاری میکند ) افسانه بی اساس است ولی شگفت تراز ان نیست که می گویند :(زاغ نر طعمه به منقار ماده می گذارد که همین عامل باردار شدن زاغ است )

قابل توجه است که بدانید طاووس چنان شکوفه های پراکنده ای است که باران بهار وگرمای آفتاب رادر پرورش آن نقش چندانی نیست ، وشگفت آور آنکه هرچند گاهی از پوشش پرهای زیبا بیرون می آید ،وتن عریان می کند ،پرهای او پیاپی فرومی ریزند وازنو می رویند بی انکه میان پرهای نووریخته شده تفاوتی وجود داشته باشد یارنگی جابجا بروید.(خطبه 165 )

حضرت علی (ع) درمورد حقوق حیوانات می فرماید:

هرگز حیوانات را آزار ندهید وآنهارامترسانید .

بدون اجازه صاحب گله هرگز وارد گله نشوید وحیوانات رارم ندهید.

دراستفاده از حیوانات بارکش ظلم وستم روا مدارید وپس از استفاده از حیوانات به آنها آب وغذا بدهید وبه آنها فرصت استراحت دهید.

شیر خواره های حیوانات رااز مادرانشان جدامکنید.

هرگز کاری نکنید که آنقدر به حیوانات وپرندگان آب ودانه ندهید که از گرسنگی وتشنگی تلف شوند.

سگ از با وفاترین حیوانات است هرگز آن را آزار ندهید واین حیوانی را که برای پاسبانی از جان ومالتان تربیت کرده اید وآن را به صورت یک حیوان خانگی در آورده اید اگر برای شما شکار کند آن شکار برشما حلال ومباح است.

استاد :سرکار خانم البرزی
ارائه دهنده :حمیده شیخ نیا
منابع :سایت البلاغ، سایت تبیان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد